تحلیل تکنیکالکندل شناسی

الگوی چکش hammer – چگونه ترید کنیم؟

الگوی چکش (Hammer candlestick patterns) از جمله الگوهای پر کاربرد تحلیل تکنیکال که در انواع الگوهای شمعی ژاپنی یافت می‌‌شود، یک الگو بازگشتی reversal pattern است که در کف باعث تغییر روند می شود. واژه ژاپنی این کلمه Takuri می باشد و این لغت به معنی چیزی است که سعی می کند به وسیله احساس کردن عمق و ته آب را اندازه گیری کند. این الگو یک الگوی تک کندلی است و در روند نزولی بیانگر وجود ضعف در فروشندگان و ایجاد قدرت در خریداران می باشد.

کندل شناسی چیست؟

نمودار کندل استیک نوعی نمودار مالی است که به صورت گرافیکی حرکت قیمت یک دارایی را برای یک بازه زمانی مشخص نشان می دهد. همان طور که از نامش پیداست، از شمع ساخته شده است که هر یک شمع نشان دهنده زمان یکسانی است. شمعدان ها (کندل ها) می توانند تقریباً هر دوره از ثانیه ها تا سال را نشان دهند.

تنها هنگامی که یک معامله گر بداند چگونه «کندل را بخواند»، می تواند درک کند که الگوها در مورد پویایی بازار، رفتار معامله گران و کنترل خریداران یا فروشندگان به او چه می گویند. معامله گر که می تواند مسیر قیمت را دنبال کند و می داند چگونه تفکر سایر بازیکنان مالی را تفسیر کند، می تواند با خواندن نمودارهای خود مانند یک حرفه ای، از این دانش استفاده کرده و از اقدام قیمت به نفع خود استفاده کند.

تاریخچه نمودارهای کندل استیک به حدود قرن هفدهم برمی گردد. ایجاد آن ها به عنوان یک ابزار نمودار سازی اغلب به یک تاجر برنج ژاپنی به نام Homma اعتبار می یابد. ایده های او احتمالاً همان چیزی بود که پایه و اساس آنچه امروزه به عنوان نمودار کندلی مدرن استفاده می شود را فراهم آورد. یافته های هوما توسط بسیاری، به ویژه توسط چارلز داو، یکی از پدران تجزیه و تحلیل فنی مدرن، تصحیح شد.

آناتومی و ساختار کندل
آناتومی و ساختار کندل

هر کندل از یک نقطه شروع و یک نقطه خروج قیمتی تشکیل شده است. اگر قیمت شروع شدن در کندل و یا بسته شدن در قیمت حداکثر نباشد سایه ها به وجود می آیند. به فاصله بین قیمت شروع و پایان بدنه کندل می گویند.

Open: اولین قیمت ثبت شده در یک بازه زمانی معین
Close: آخرین قیمت ثبت شده در یک بازه زمانی معین
Low: کمترین قیمت در یک بازه زمانی معین
High: بالاترین قیمت در یک بازه زمانی معین

ساختار الگو کندل استیک چکش

ساختار کندل چکش مشابه مرد دارآویز است. کندل چکش یا Hammer دارای یک بدنه کوچک در بالا و سایه بلند در زیر بدنه است. سایه پایینی بایستی حداقل دوبرابر بدنه یا بادی باشد.

در الگوی چکش می توان گفت قیمت در انتهای یک روند نزولی پس از سقوط تا پایین ترین حد ممکن ناگهان به سطح حمایت مستحکمی برخورد نموده و حتی اندکی درون این محدوده حمایتی فرو رفته است.

الگو چکش
الگو چکش

اما به تدریج با افزایش قدرت خریداران بر روی نیروی دافعه صعودی افزوده گشته تا حدی که فروشندگان نهایتاً میدان نبرد را به طور کامل به خریداران باخته‌اند قیمت شروع به صعود نموده و حتی تا مجاورت قیمت بازگشایی اولیه رشد کرده است.

خصوصیات الگو چکش hammer

  • این الگو در کف به وجود می آید.
  • اصطالح چکش از این جا آورده شده است که اصطالحاً بازار چکش کاری شده است و قیمت پایین تر از این محدوده نمی تواند بیاد.
  • بدنه این الگو میتواند قرمز یا سبز باشد. (در صورتی که رنگ بنده سبز باشد احتمال تغییر روند بیشتر می شود) رنگ کندل در الگوی hammer و الگوی man hang تفاوتی ندارد.
  • هر چه قدر بدنه کوتاه تر و سایه پایینی بلند تر باشد احتمال شکل گیری الگو قوی تر است.
  • این الگو همانند الگوی مرد دار آویز احتیاج به تاییدیه دارد.
  • هر اندازه گپ قیمت بین کندل های قبل و بعد به وجود بیاید الگوی برگشتی قویتری ایجاد شده است.
  • وجود دو الگوی برگشتی پشت سر هم بر قدرت الگو می افزاید.

کندل تأیید

همانند الگوی مرد دارآویز man hang این الگو نیز در کف نیازمند تایید می باشد. الگوی چکش یک الگوی مثبت و امیدوارکننده است که در انتهای روند نزولی ظاهر می شود و سهامداران را نسبت به آینده بازار خوشبین می سازد دقت کنید که نباید به محض مشاهده الگوی چکش بلافاصله اقدام به خرید سهام بکنید بلکه باید صبر کنید و منتظر بمانید تا اولاً چکش به طور کامل تشخیص تشکیل و تثبیت بشود.

الگوی چکش روی نمودار
الگوی چکش روی نمودار

انواع کندل چکش

براساس کندل چکش نزولی می توانیم کندل مرد دارآویز (Hanging man candle) و ستاره دنباله دار (Shooting star candlestick) رو داشته باشیم و براساس کندل چکش صعودی می توانیم الگوی چکش وارونه (Inverted hammer candlestick) رو نام ببریم.

چکش های نزولی Bearish hammers

الگوی کندل استیک چکشی نزولی قرمز است و بدنه کوچکی دارد اما سایه بلندی دارد.

مرد دارآویز Hanging man

الگوی مرد دارآویز Hanging man یک الگو بازگشتی reversal pattern است که در سقف باعث تغییر روند می شود. الگوی مرد دار آویز مشتق شده از واقعیتی است شبیه به شکل یک مرد آویزان یا به دار آویخته شده با پاهای بلند. الگوی مرد به دار آویخته Hanging man و الگوی چکش hammer از جمله الگوهای پر کاربرد تحلیل تکنیکال در الگوهای شمعی ژاپنی است. این دو الگو در ساختار کندل استیک Candle Stick شبیه به یکدیگرند، اما کارایی متفاوتی دارند. سایر اسامی‌الگوی مرد دارآویز شامل مرد دارآویخته، چتر کاغذی، مرد آویزان، مرد حلق آویز ، Paper umbrella و… می باشد.

ستاره دنباله دار Shooting star

الگوی ستاره دنباله دار یک الگوی بازگشتی نزولی است که تنها شامل یک کندل می شود . این الگو زمانی تشکیل می شود که قیمت به سمت بالا رو به حرکت می باشد و ناگهان قیمت افت می کند و رو به کاهش می رود که به این دلیل سایه ( Wick ) بلندی در سمت بالا شکل می گیرد .

چکش های صعودی Bullish candlestick

این کندل چکشی زمانی ظاهر می شوند که روندهای نزولی بر بازار حاکم باشد. چکش صعودی سبز است و نشان دهنده برگشت احتمالی قیمت است.

الگوی چکش وارونه inverted hammer

الگوی چکش وارونه هم نیز یک الگوی بازگشتی صعودی است و در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود. تفاوت این الگو با الگوی چکش این است که دم الگو تبدیل به شاخ می‌شود. اگر در شمع بعدی قیمت سقف چکش را رد کرد می‌توانید خرید کنید و Sell Stop را در کف چکش قرار دهید.

چگونه از الگوی چکش در استراتژی ترید استفاده کنم؟

پس باید چگونه از الگو چکش در معاملات ارزدیجیتال خود استفاده کرد؟ در این بخش به شما یاد می دهیم که چگونه از این کندل سود کسب کنید.

چگونه از الگوی چکش در استراتژی ترید استفاده کنم؟

استراتژی حمایت و مقاومت در معامله گری

مفاهیم حمایت و مقاومت (Support and Resistance) در سطوح معاملاتی بدون شک دو مورد از مهم ترین ویژگی های تحلیل تکنیکال هستند. بخشی از تجزیه و تحلیل الگوهای نمودار، این اصطلاحات توسط معامله گران برای اشاره به سطح قیمت در نمودارهایی استفاده می شود که تمایل دارند به عنوان موانع عمل کنند، و مانع از آن می شوند که قیمت ارز به یک جهت خاص سوق یابد.

حمایت، یک سطح قیمتی است که انتظار می رود روند نزولی به دلیل تمرکز تقاضا یا سود خرید، متوقف شود. با کاهش قیمت ارزها یا اوراق بهادار، تقاضا برای آن افزایش می یابد، بنابراین خط حمایت ایجاد می شود. در همین حال، مناطق مقاومت به دلیل علاقه فروش هنگام افزایش قیمت ها بوجود می آیند.

مقاومت یا سطح مقاومتی، قیمتی است که در آن قیمت ارز با ظهور تعداد فزاینده ای از فروشندگان که مایل به فروش با آن قیمت هستند.

براساس استراتژی حمایت و مقاومت و کندل چکش شما می توانید تغییر روند بازار را پیش بینی کنید.

الگوی دوقلو Double Bottom

الگوی دوقلو به انگلیسی Double Top یکی از الگوهای بازگشتی است. یعنی پس از تشکیل این الگو باید انتظار بازگشت قیمت یا تغییر جهت روند قیمت را داشته باشیم. تئوری ساختار این الگو به این شکل است: ابتدا روند افزایشی شکل می‌گیرد، سپس مقداری افت پیدا می‌کند، دوباره به اندازه قله‌ی اول افزایش می‌یابد و در نهایت بازگشت قیمت شکل می‌گیرد و یک روند نزولی ایجاد می‌شود. پس در این الگو دو قله به یک اندازه به وجود می‌آید که درست مانند حرف M در حروف انگلیسی است. خط گردن در این الگو نیز خطی افقی است که مماس با نقطه فرو رفته ایجاد می‌شود.

4.6/5 - (5 امتیاز)
صرافی اکسولو

میلاد دهقان

من تلاش می‌کند تا به عنوان یک نماینده از جامعه تریدرها و سرمایه‌گذاران فعال در حوزه ترید ارز دیجیتال و فارکس، دانش و تجربیات خود را به بهترین شکل ممکن به اشتراک بگذارد و افراد را در رسیدن به اهداف مالی و حرفه‌ای خود یاری نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا