مقالات آموزش ارز دیجیتال

یلد فارمینگ (Yield Farming) چیست و چگونه کار می کند؟

Yield farmingموضوعی است که در این مقاله به آن میپردازیم. به طور کلی امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi بدون شک یکی از خلاقانه‌ترین کاربردهای فناوری رمزنگاری و بلاک چین است. علاوه بر ارائه راه‌های جدید برای استفاده از دارایی‌های رمزنگاری، فرصت‌های مختلف سودآوری را نیز ایجاد می‌کند. یکی از آنها یلد فارمینگ (Yield Farming) است. اما یلد فارمینگ چیست، چگونه کار می‌کند و شاید مهم‌تر از همه، چگونه می‌توانید بیشترین بهره را از آن ببرید؟

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری طلا در سال 2024

Yield Farmingچیست؟

Yield farming یک استراتژی در بازارهای کریپتو است که در آن دارندگان توکن از دارایی های رمزنگاری خود برای کسب پاداش استفاده می کنند. این شامل ارائه نقدینگی به پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) با وام دادن یا قرار دادن توکن‌ها در پروتکل‌های مختلف وام است. این فرآیند که به عنوان استخراج نقدینگی شناخته می‌شود، به پلتفرم‌های DeFi کمک می‌کند نقدینگی را حفظ کنند و تراکنش‌های روان را تسهیل کنند و در عین حال به دارندگان توکن فرصت‌هایی برای کسب درآمد غیرفعال از طریق توکن‌های بومی که به عنوان پاداش دریافت می‌کنند، می‌دهد.

Yield farming به سرمایه گذاران رمزارز اجازه می دهد تا با مشارکت در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز، بازده خود را به حداکثر برسانند. با مشارکت در استخرهای نقدینگی در پلتفرم هایی مانند Uniswap یا Compound، آنها نه تنها از عملکرد شبکه پشتیبانی می کنند، بلکه به بازدهی بالقوه بالا نیز دسترسی پیدا می کنند.

Yield Farming چگونه کار میکند؟

yield farming به معنی کشت سود هست.

این روش با استفاده از فناوری قراردادهای هوشمند عمل می‌کند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا از صندوق‌های ارزهای دیجیتال خود درآمد غیرفعالی کسب کنند. این شامل قرار دادن توکن‌ها و سکه‌ها در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، مانند کیف پول‌های کریپتو و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) است.

yield farming عملکرد

بهینه‌سازی عملکرد یک استراتژی است که در yield farming برای به حداکثر رساندن بازده از طریق مدیریت مؤثر و تخصیص مجدد دارایی‌ها در پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌شود.

سرمایه گذارانی که دارایی های خود را واریز و آن را قفل می کنند، تامین کننده نقدینگی نامیده می شوند. آنها از طریق کارمزد تراکنش، بهره یا درآمد در توکن‌های حاکمیتی تشویق می‌شوند. بازده بالقوه در متریک درصد بازده سالانه (APY) بیان می شود.

با این حال، از آنجایی که ارائه دهندگان نقدینگی بیشتر به استخر نقدینگی (جایی که دارایی ها قفل شده است) کمک می کنند، پاداش هایی که هر سرمایه گذار دریافت می کند کاهش می یابد.

Yield Farming در مقابل استیکینگ

Yield farming ممکن است در نگاه اول بسیار شبیه به نظر برسد، و در واقع، استیکینگ می تواند شکلی از Yield farming باشد. با این حال، این دو کاملاً یکسان نیستند. به طور کلی، استیکینگ برای مبتدیان بسیار بیشتر از Yield farming است. در اینجا برخی از تفاوت های کلیدی دیگر بین این دو وجود دارد برای شما آورده ام:

تکنولوژی زیربنایی

استیکینگ معمولاً با ارزهای رمزپایه اثبات سهام استفاده می‌شود، در حالی که Yield farming به بازارسازان خودکار (AMM) نیاز دارد.

پاداش

Yield farming ( کشت سود) بسیار فرارتر از استیکینگ است: با دومی، همیشه می دانید چقدر به دست خواهید آورد. از سوی دیگر، پاداش‌های شما از Yield farming ( کشت سود) به استخر نقدینگی انتخابی شما و دارایی‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید بستگی دارد.

خطرات

از آنجایی که Yield farming (کشت سود) به طور کلی سودآورتر از استیکینگ است، طبیعتاً ریسک بیشتری نیز دارد. به هر حال، پاداش‌های شما به عملکرد دارایی‌هایی که قفل کرده‌اید بستگی دارد.

دارایی های قفل شده

استیکینگ شما را ملزم به کسب سود در یک توکن می کند، در حالی که Yield farming(کشت سود) به شما امکان می دهد جفت های معاملاتی را قفل کنید. علاوه بر این، به طور معمول دارای حداقل دوره قفل نیست، بر خلاف استیکینگ که اغلب به سرمایه گذاران اجازه نمی دهد وجوه خود را بلافاصله پس از استیک برداشت کنند.

لطفاً توجه داشته باشید که Yield farming (کشت سود) باید مقدار مساوی از هر دو سکه/توکن را در جفت معاملاتی که قفل می‌کنند، واریز کنند.

معیارهای Yield farming کشت سود

هنگامی که شروع به تحقیق در مورد پروتکل های DeFi می کنید، ممکن است با اختصاراتی مواجه شوید که آنها را نمی شناسید. در اینجا 4 مورد از رایج ترین آنها برای شما آورده شده است.

از دست دادن دائمی یا زیان دائمی

زیان دائمی یک معیار ریسک کلیدی در کشت سود است. زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش دارایی‌های شما نسبت به زمانی که آنها را سپرده‌گذاری کرده‌اید تغییر می‌کند. از آنجایی که هنگام برداشت آنها ممکن است کمتر باشد، این می تواند بر بازده کلی شما تأثیر بگذارد. درک ضررهای دائمی برای هر کسی که در زمینه کشاورزی محصول فعالیت می کند بسیار مهم است، زیرا مستقیماً بر سودآوری سرمایه گذاری شما تأثیر می گذارد.

ارزش کل قفل شده (TVL)

TVL یا مقدار کل قفل شده، کل مقدار ارز دیجیتال قفل شده در یک پروتکل خاص است. معمولاً بر حسب USD بیان می شود، در اصل مقدار وجوهی است که کاربر در حال حاضر در پلتفرم DeFi سپرده کرده است.

بازده درصدی سالانه (APY)

APY یا بازده درصدی سالانه، نرخ بازدهی تخمینی است که می‌توان در یک دوره یک ساله در یک سرمایه‌گذاری خاص به دست آورد.

نرخ درصدی سالانه (APR)

APR یا نرخ درصد سالانه، نرخ بازده پیش‌بینی‌شده در یک سرمایه‌گذاری خاص در یک دوره یک ساله است. برخلاف APY، بهره مرکب را شامل نمی شود.

ترکیب کردن عمل سرمایه گذاری مجدد سود شما برای به دست آوردن بازده بیشتر است.

انواع Yield farming کشت سود

راه های مختلفی وجود دارد که از طریق آنها می توانید به Yield farming، کشت سود بپردازید.

تامین کننده نقدینگی

ارائه دهندگان نقدینگی کاربرانی هستند که دو ارز رمزنگاری شده را برای تامین نقدینگی به یک DEX واریز می کنند. هر زمان که شخصی این دو توکن یا سکه را در یک صرافی غیرمتمرکز مبادله کند، ارائه‌دهنده نقدینگی کاهش کوچکی از کارمزد تراکنش دریافت می‌کند.

وام دادن

سرمایه گذاران می توانند توکن ها و سکه های خود را از طریق قراردادهای هوشمند به وام گیرندگان قرض دهند. این به آنها اجازه می دهد تا از سودی که وام گیرندگان به وام های خود می پردازند، سود کسب کنند.

قرض گرفتن

سرمایه گذاران می توانند وجوه خود را به عنوان وثیقه قفل کنند و با توکن دیگری وام بگیرند. سپس می توانند از این نشانه قرض گرفته شده برای عملکرد بیلد فارمینگ استفاده کرد.

استیکینگ

استیکینگ در DeFi به دو صورت انجام می شود: استیکینگ بر روی بلاک چین های اثبات سهام که قبلاً در بالا گفته شده و قرار دادن توکن هایی که با واریز دارایی به یک استخر نقدینگی به دست آورده اید. دومین مورد به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا دو برابر سود کسب کنند.

نحوه محاسبه Yield farming

اولین چیزی که باید در مورد Yield farming، کشت سود بدانید این است که آنها معمولاً سالانه هستند: این بدان معنی است که آنها برای یک دوره یک ساله محاسبه می شوند.

بازده معمولاً در APR (نرخ درصد سالانه) و APY (بازده درصدی سالانه) اندازه گیری می شود. لطفاً توجه داشته باشید که برخلاف دومی، اولی سود مرکب را در نظر نمی گیرد.

فرمول APR نسبتا ساده است: آوریل = (بازده سالانه / سرمایه گذاری) * 100٪

محاسبه APY کمی سخت تر است. اول از همه، باید بدانید که چقدر سود شما ترکیب می‌شود و هر چند وقت یک‌بار بازده شما دوباره در استخر نقدینگی سرمایه‌گذاری می‌شود. بهره ترکیبی نقش مهمی در محاسبه APY ایفا می کند، زیرا تأثیر سرمایه گذاری مجدد سود را در دوره های مختلف در نظر می گیرد.

در اینجا فرمول آن برای شما آورده شده است:

محاسبه APY در مورد Yield farming

لطفاً توجه داشته باشید که در مجموع نیازی به استفاده از فرمول نخواهید داشت زیرا امروزه اکثر پلتفرم ها به طور خودکار بازده پیش بینی شده را برای شما محاسبه می کنند.

بهترین پروتکل های Yield farming (کشت سود)

در اینجا مروری کوتاه بر برخی از بزرگترین پلتفرم هایی که Yield farming (کشت سود) را ارائه میدهد آورده شده است. این بخش بر پلتفرم‌های استخراج نقدینگی تمرکز دارد که بهترین فرصت‌ها را برای بازدهی بالا ارائه می‌دهند.

پنکیک سوآپ PancakeSwap

PancakeSwap یکی از بزرگترین صرافی های غیرمتمرکز است که در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) فعالیت می کند. این مبادله توکن های BEP-20 را با استفاده از مدل خودکار بازارساز (AMM) تسهیل می کند. پایگاه کاربر قابل توجهی این پلتفرم را جذاب می‌داند: در مقایسه با همتایان مبتنی بر اتریوم، کارمزد تراکنش‌های کمتری را به خود جلب می‌کند.

آوو Aave

Aave یک پروتکل اعطای وام و استقراض منبع باز و غیر نگهداری است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. بازدهی تنظیم شده از نظر الگوریتمی بر اساس عرضه و تقاضا برای دارایی های رمزنگاری مختلف ارائه شده به پلتفرم ارائه می دهد. Aave از ویژگی‌های نوآورانه‌ای مانند «وام‌های فلش» پشتیبانی می‌کند که امکان استقراض و بازپرداخت در یک بلوک تراکنش را فراهم می‌کند. این پروتکل همچنین دارای یک نشانه حاکمیتی به نام AAVE است که لایه ای از حاکمیت و مشوق های جامعه محور را اضافه می کند.

یونی سوآپ Uniswap

Uniswap یکی از معروف‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز و AMM است که به‌خاطر طلسم نمادین تک‌شاخ و قابلیت اطمینان در تجارت توکن‌های ERC-20 و اتریوم شهرت دارد. در Uniswap، کاربران می توانند استخرهای نقدینگی برای تجارت جفت توکن های ETH و ERC-20 ایجاد کنند. مکانیسم بازارساز محصول ثابت، نرخ ارز را بر اساس تغییرات نقدینگی تنظیم می‌کند و فرصت‌های معاملاتی متعددی را ایجاد می‌کند.

یرن فایننس Yearn Finance

Yearn Finance به طور خودکار دارایی کاربر را بین پروتکل های مختلف وام انتقال می دهد تا بازده را به حداکثر برساند. Yearn Finance که بر پایه اتریوم ساخته شده است دارای مجموعه ای از محصولات مانند خزانه ها، وام دهی و بیمه است. سرمایه گذاران آن را یک پلتفرم همه کاره می دانند. نشانه حاکمیت پروتکل، YFI، نیز کشش قابل توجهی پیدا کرده است.

بالانسر Balancer

Balancer یک مدیر پورتفولیو و ارائه دهنده نقدینگی خودکار است که به کاربران امکان می دهد با چندین توکن استخرهای نقدینگی ایجاد کنند یا به آنها بپیوندند. انعطاف‌پذیری و بازدهی بالقوه بالاتر همراه با کارمزدهای پویا و توانایی نگهداری چندین توکن در نسبت‌های قابل تنظیم است.

خطرات Yield farming

Yield farming، در حالی که به طور بالقوه سودآور است، بسیار خطرناک است. به غیر از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال، چندین خطر دیگر وجود دارد که سرمایه‌گذاران Yield farming باید مراقب آن‌ها باشند، از جمله پیچیدگی و مانع ورود بالا از نظر دانش و درک پلتفرم‌ها. مبتدیان باید قبل از غواصی به خوبی آماده و مطلع باشند.

Rug Pulls در کشت سود

rug pull زمانی اتفاق می‌افتد که توسعه‌دهندگان پروژه آن را رها می‌کنند و نقدینگی را حذف می‌کنند و سرمایه‌گذاران قادر به فروش توکن‌های خود نیستند. برای جلوگیری از این امر، تیم پروژه، شهرت، توکنومیک و نقشه راه را به دقت بررسی کنید. همیشه قبل از سرمایه گذاری تحقیقات کامل (DYOR) انجام دهید.

ریسک های قرارداد هوشمند yield farming

علیرغم قابلیت اطمینان، قراردادهای هوشمند هنوز هم قابل هک هستند و خطراتی را برای سرمایه گذاری کشاورزان ایجاد می کنند. یکی از عوامل خطر خاص، آسیب پذیری های قرارداد هوشمند است که می تواند توسط عوامل مخرب مورد سوء استفاده قرار گیرد. اگرچه نمی توان به طور کامل از این خطر جلوگیری کرد، اما تحقیق در مورد پلتفرم ها و خواندن نظرات می تواند به کاهش سرقت احتمالی کمک کند.

ریسک نظارتی yield farming

صنعت کریپتو و DeFi در یک منطقه خاکستری نظارتی وجود دارند و دولت‌ها راه‌هایی را برای تنظیم بازار در نظر می‌گیرند. با این حال، طراحی DeFi با هدف مقاومت در برابر فشارهای نظارتی، نشان دهنده تأثیر محدود قوانین جدید است.

سوالات متداول

چه کسانی yield farmers هستد؟

Yield farmers افراد یا نهادهایی هستند که با مشارکت نقدینگی در مبادلات غیرمتمرکز یا سایر پروتکل‌های DeFi در فرآیند کشاورزی محصول شرکت می‌کنند. هدف آنها تولید بازده و کسب جوایز اضافی از سرمایه گذاری های خود در اکوسیستم DeFi و بهره مندی از نوسانات بازار است.

استخر نقدینگی چیست؟

استخر نقدینگی مجموعه ای از دارایی های دیجیتال است که در یک قرارداد هوشمند در یک بورس غیرمتمرکز قفل شده اند تا تجارت و وام دهی را تسهیل کنند. استخرهای نقدینگی، نقدینگی لازم را القا می کنند تا معاملات و عملیات بازار روان را فراهم کنند.

تامین کنندگان نقدینگی چه کسانی هستند؟

ارائه دهندگان نقدینگی افراد یا نهادهایی هستند که دارایی های دیجیتالی را به استخرهای نقدینگی در صرافی های غیرمتمرکز عرضه می کنند. با کمک نقدینگی، آنها به حفظ ثبات بازار کمک می‌کنند و با پاداش‌های yield farming پاداش می‌گیرند و بازده بیشتری برای مشارکت خود در اکوسیستم yield farming DeFi کسب می‌کنند.

در بهبود کیفیت مقالات کمک کنید

اشکان کوشان‌فر

اشکان کوشان فر هستم و به یادگیری علاقه بسیاری دارم. سعی میکنم تا جای ممکن بیاموزم و با دوستان خود به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا