آموزش کیف پول ارز دیجیتال

بررسی کیف پول metamask و قانونی بودن آن

بسیاری از کیف‌پول‌های ارز دیجیتال گرم در فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل و فضای عمومی اینترنت موجود است. با گزینه‌های بسیار زیادی که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید، پیدا کردن فضای ذخیره‌سازی مطمئن برای دارایی‌های دیجیتال شما دشوار است. با این حال، برخی از کیف‌پول‌های ارزهای دیجیتال قبلاً خود را تثبیت کرده‌اند و اعتماد میلیون‌ها کاربر فعال را به خود جلب کرده‌اند. یکی از این کیف پول ها MetaMask است که توسط بسیاری یکی از بهترین راه حل های کیف پول برای ذخیره توکن های اتریوم و تعامل با وب غیرمتمرکز در نظر گرفته شده است.

در این مقاله، در مورد اینکه MetaMask چیست، توضیح خواهم داد و این که چگونه کار می کند، و راهنمای نصب گام به گام را ارائه می کنم تا بتوانید بلافاصله ذخیره سازی دارایی های ارزدیجیتال خود را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: درک الگوهای معاملاتی برای انجام ترید

متاماسک (MetaMask) چیست؟

MetaMask یک کیف پول رمزنگاری گرم غیرحضانتی است. اما… این دقیقاً به چه معناست؟

به بیان ساده، متاماسک نیازی به داشتن یک دستگاه فیزیکی واقعی برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود ندارد. این کیف پول از طریق یک مرورگر یا یک برنامه تلفن همراه قابل دسترسی است، که استفاده از MetaMask را در حین حرکت آسان می کند. علاوه بر این، ماهیت غیر نگهداری آن به این معنی است که شما همیشه تنها کسی هستید که کنترل کامل کلیدهای خود را در دست دارید.

برخلاف کیف پول‌های صرافی کریپتو آنهایی که هنگام معامله در بایننس یا کوین‌بیس دارایی شما را ذخیره می‌کنند، متامسک کاملاً غیرمتمرکز، منبع باز و بسیار خصوصی‌تر است. با این حال، دارای معایبی است.

به عنوان مثال، اگرچه این کیف پول می تواند تعداد زیادی ارز دیجیتال را ذخیره کند، اما همه آنها توکن هایی در شبکه اتریوم (و خود اتر) هستند. این توکن‌های زیادی است. اما با این وجود، انتخاب‌های شما را به نوعی محدود می‌کند، به‌ویژه وقتی صحبت از دریافت ارزهای رمزنگاری شده محبوب مانند BTC یا Dogecoin باشد. گفته می‌شود، اگر کاربران بخواهند توکن‌ها را در شبکه‌های دیگر مانند زنجیره هوشمند بایننس ذخیره کنند، باید به صورت دستی وارد شوند.

اگرچه این یکی از بزرگترین معایب کیف پول است، اما این ایراد جای خود را به یکی از بزرگترین مزایای آن نیز می دهد. MetaMask نه تنها به کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی‌های مبتنی بر اتریوم خود را ذخیره و مدیریت کنند، بلکه با قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز که در شبکه اتریوم یا راه‌حل‌های لایه ۲ آن فعال هستند، به طور یکپارچه تعامل داشته باشند.

بنابراین، MetaMask چیست؟ بیایید خلاصه کنیم:

  • MetaMask یک کیف پول فیزیکی نیست بلکه یک کیف پول دیجیتال است.
  • MetaMask را می توان از طریق یک برنامه تلفن همراه اختصاصی یا یک برنامه افزودنی مرورگر وب دسترسی داشت.
  • MetaMask می تواند ETH و هر توکن مبتنی بر اتریوم (مانند توکن های ERC-20) را ذخیره کند.
  • کیف پول های MetaMask به شما امکان می دهند مستقیماً صدها توکن رمزنگاری را در رابط کیف پول دیجیتال بخرید، بفروشید و مبادله کنید.
  • MetaMask همچنین دارای staking داخلی است. کاربران می‌توانند بین گزینه‌های اعتبارسنجی و شرط‌بندی ترکیبی یکی را انتخاب کنند.
  • MetaMask از NFT ها پشتیبانی می کند، اما فقط در برنامه تلفن همراه.
  • افزونه مرورگر MetaMask فقط برای مرورگرهای زیر موجود است: Chrome، Edge، Brave و Firefox.

آیا MetaMask قانونی است؟

بله، MetaMask یک کیف پول رمزنگاری محبوب است که مورد اعتماد میلیون ها کاربر ارزهای دیجیتال است و در طول سال ها خود را ثابت کرده است. MetaMask توسط ConsenSys Software Inc.، یک شرکت معتبر فناوری نرم‌افزار بلاک چین، توسعه داده شده است که به مشروعیت آن می‌افزاید.

تیم کیف پول امنیت کاربر را بسیار جدی می گیرد: آنها چندین تدابیر امنیتی را برای اطمینان از ایمنی وجوه و داده های کاربر اجرا کرده اند. یکی از آنها عبارت بازیابی مخفی است که برای دسترسی و بازیابی کیف پول بسیار مهم است. هنگامی که یک کیف پول ایجاد می شود، به طور تصادفی تولید می شود و هرگز در سرورهای MetaMask ذخیره نمی شود، بنابراین کاربر کنترل کامل بر داده های خصوصی خود را حفظ می کند. اقدامات دیگر عبارتند از محافظت از رمز عبور، احراز هویت دو مرحله ای، امکان مشاهده و مدیریت برنامه های غیرمتمرکز متصل (dApps) و موارد دیگر.

بررسی قانونی بودن متامسک

با این حال، مانند هر ابزار آنلاین، ایمنی و امنیت MetaMask تا حد زیادی به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. کاربران باید از بهترین شیوه‌های امنیتی معمولی مانند محرمانه نگه داشتن کلیدهای خصوصی و عبارت ۱۲ کلمه‌ای خود و اطمینان از عاری بودن رایانه یا دستگاه خود از بدافزار پیروی کنند. همچنین، مطمئن شوید که برنامه افزودنی رسمی MetaMask و برنامه تلفن همراه را فقط از منابع قابل اعتماد فهرست شده در وب سایت کیف پول دانلود کنید.

مهم است که به یاد داشته باشید که متامسک یک کیف پول نرم افزاری است و بنابراین طبیعتا به اندازه یک کیف پول سرد امن نیست. اگر قصد دارید مقدار زیادی ارز دیجیتال در اختیار داشته باشید، باید به جای آن از کیف پول های سخت افزاری استفاده کنید. این نرم افزار کیف پول رمزنگاری همچنین به کاربران MetaMask اجازه می دهد تا کیف پول های سرد خود (AirGap Vault، Lattice، Ledger، Trezor، Keystone) را از طریق پسوند مرورگر (یا در مورد Keystone، همچنین کیف پول موبایل) متصل کنند.

MetaMask چگونه کار می کند؟

metamask چیست؟

متامسک فقط وجوه شما را ذخیره نمی کند، بلکه به شما امکان می دهد در واقع از آنها استفاده کنید. کیف پول با بسیاری از dApps، DEX و بازارهای سنتی مختلف یکپارچه شده است. در اینجا برخی از مزایای دیگر آن وجود دارد:

  1. امنیت درجه یک: MetaMask از تنظیمات قطعی سلسله مراتبی استفاده می کند، بنابراین کاربران را قادر می سازد از حساب های خود نسخه پشتیبان تهیه کنند.
  2. همه کاره: این کیف پول به شما امکان می دهد رمزنگاری خود را ذخیره، خرید و استفاده کنید، بدون اینکه مجبور باشید از یک رابط کاربری پیچیده و شلوغ عبور کنید.
  3. دسترسی به DApp: کیف پول یک گزینه ورود به سیستم برای اتریوم dApps را در اختیار کاربران قرار می دهد – لازم نیست لاگین و رمز عبور جداگانه دریافت کنید.
  4. برای مبتدیان: MetaMask یک رابط کاربری ساده و کاربرپسند و نکات درون برنامه ای فراوانی دارد.
  5. کارمزد کم: علاوه بر هزینه های شبکه، MetaMask همچنین برای هر گونه مبادله، کارمزد کم 0.3٪ تا 0.875٪ را از کاربران دریافت می کند.
  6. ادغام کیف پول سخت افزاری: اگر از MetaMask استفاده می کنید، نیازی به انتخاب بین کیف پول سرد و گرم نخواهید داشت.

متامسک و dApps (برنامه های غیرمتمرکز)

MetaMask نقش مهمی در دسترسی بیشتر به dApp ها دارد. اکثر برنامه‌های غیرمتمرکز، از جمله DEX، از شما می‌خواهند که یک کیف پول به آن‌ها متصل کنید، و اینجاست که MetaMask وارد می‌شود.

اما این همه چیز نیست! دو راه دیگر وجود دارد که MetaMask صنعت dApp را تقویت می کند. آن ها اینجا هستند:

  1. MetaMask از Infura استفاده می کند، بنابراین با اتصال سریع به شبکه اتریوم از قبل بارگذاری شده است. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بدون نیاز به راه اندازی و اجرای یک گره شبکه کامل، یک dApp جدید بسازند.
  2. MetaMask با مرورگرهای Chrome، Firefox، Edge و Brave سازگاری کامل دارد. این امر باعث می‌شود توسعه‌دهندگان بتوانند dAppهایی ایجاد کنند که در آن مرورگرها نیز به خوبی کار کنند.

همانطور که می بینید، MetaMask فقط برای کاربران شگفت انگیز نیست، بلکه برای توسعه دهندگان و حتی صنعت به عنوان یک کل عالی است. این قطعا یکی از قطعات کلیدی دنیای DeFi است.

معایب متامسک چیست؟

MetaMask نیز دارای معایبی است. به عنوان یک کیف پول داغ، به اینترنت متصل است و بنابراین امنیت کمتری نسبت به کیف پول سرد دارد. نسخه مرورگر به ویژه در برابر هکرها و سایر مجرمان آسیب پذیر است. با این حال، این نگرانی ها تقریباً همه کیف پول های داغ را آزار می دهد – این بهایی است که فرد باید برای افزایش قابلیت استفاده و عملکرد بپردازد.

سایر معایب MetaMask عبارتند از:

  • پشتیبانی دارایی محدود: MetaMask در درجه اول از توکن های اتریوم و ERC-20 پشتیبانی می کند. از آنجایی که این محدوده ارزهای رمزپایه محبوبی مانند بیت کوین را حذف نمی کند، می تواند کاربرانی را که به دنبال مدیریت یک سبد رمزنگاری متنوع هستند محدود کند.
  • بدون برنامه دسکتاپ: MetaMask فاقد یک برنامه اختصاصی دسکتاپ است که فقط برنامه‌های افزودنی مرورگر و برنامه‌های تلفن همراه را ارائه می‌کند که ممکن است برخی از کاربران آن را بخواهند.
  • پشتیبانی مشتری: کاربران گزارش داده‌اند که پشتیبانی مشتری MetaMask ممکن است وجود نداشته باشد – یک کیفیت بالقوه مشکل‌ساز برای حل مشکلات تراکنش یا چالش‌های فنی.
  • کارمزد تراکنش: MetaMask کارمزد تراکنش 0.875% را دریافت می‌کند که با هزینه‌های بالای گاز مرتبط با شبکه اتریوم همراه است. به عبارت دیگر، تراکنش های مکرر می تواند پرهزینه باشد.

نحوه نصب و استفاده از کیف پول MetaMask

نصب metamask

اکنون که نگاهی به ویژگی‌های این کیف پول انداخته‌ایم، بیایید آن را در دست بگیریم!

نصب MetaMask

MetaMask کاملا رایگان است و در کمتر از یک دقیقه (بسته به اتصال اینترنت شما) قابل نصب است. فرآیند نصب با توجه به پلتفرمی که انتخاب می کنید کمی متفاوت خواهد بود.

نسخه مرورگر

به وب سایت metamask.io بروید و روی دکمه «دانلود برای [مرورگر شما]» کلیک کنید. نسخه مرورگر MetaMask یک افزونه در دسترس برای کروم، فایرفاکس، بریو و اج است. در یک تب جداگانه باز خواهد شد.

موبایل

برنامه موبایل MetaMask به صورت رایگان در iOS و Android در دسترس است. می‌توانید در بازار برنامه مورد نظر خود جستجو کنید و آنرا دانلود کنید.

نحوه راه اندازی یک حساب کاربری متامسک

مهم نیست از چه پلتفرمی استفاده می کنید، ایجاد یک حساب کاربری MetaMask فوق العاده آسان است. هنگامی که برای اولین بار آن را باز می کنید، گزینه ای برای وارد کردن کیف پول رمزنگاری MetaMask موجود خود نیز خواهید داشت – که اگر تصمیم به استفاده از کیف پول خود در سیستم عامل دیگری داشته باشید، مفید است.

به سادگی روی «ایجاد حساب جدید» کلیک کنید تا شروع به تنظیم کیف پول خود کنید. اولین صفحه ای که مشاهده می کنید MetaMask است که از شما می خواهد به برخی از داده های استفاده شما دسترسی پیدا کند. اگرچه این نوع داده ای است که برای اشتراک گذاری امن است، می توانید با خیال راحت روی «نه، متشکرم» کلیک کنید. این چیزی در مورد تجربه شما از استفاده از کیف پول تغییر نخواهد کرد، و همیشه بهتر است که ایمن باشید تا متاسف باشید.

ایجاد حساب در متامسک

ایجاد حساب در metamask

پس از آن، باید یک رمز عبور ایجاد کنید و با شرایط استفاده موافقت کنید.

بررسی metamask

بعد، MetaMask اهمیت عبارت بازیابی امنیتی را به شما یادآوری می کند. در واقع برای شما بسیار حیاتی است که نه تنها آن را به خاطر بسپارید، بلکه آن را در مکانی امن نیز نگهداری کنید. آن را در برنامه Notes خود قرار ندهید و به سادگی از آن اسکرین شات نگیرید: این امر می تواند امنیت سرمایه شما را به خطر بیندازد.

عبارت امنیتی خود را آشکار کنید و آن را در جایی امن یادداشت کنید. اگر هیچ کاغذی روی خود ندارید یا جایی برای ذخیره آن در آن لحظه ندارید، نگران نباشید، بعداً می توانید با استفاده از رمز عبور خود به آن دسترسی پیدا کنید. با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که در مرحله بعدی باید آن را وارد کنید، بنابراین می توانید به طور موقت آن را کپی کنید یا به سادگی آن را حفظ کنید.

سپس باید با وارد کردن عبارت امنیتی خود به ترتیب صحیح پازل را تکمیل کنید. پس از اتمام کار، روی «تأیید» و سپس «همه انجام شد» کلیک کنید و رابط کیف پول جدیدتان از شما استقبال می‌کند. شما اکنون حساب MetaMask خود را دارید!

انتقال وجه به حساب MetaMask شما

راه های مختلفی برای اضافه کردن وجوه به حساب MetaMask شما وجود دارد. بیایید سه مورد اصلی را بررسی کنیم: انتقال آنها از کیف پول دیگری، استفاده از کیف پول خود برای خرید رمزنگاری در صرافی دیگر، یا خرید وجوه در خود برنامه.

استفاده از کیف پول دیگری

برای انتقال وجه از یک کیف پول موجود دیگر به حساب MetaMask خود، آدرس کیف پول خود را کپی کنید، که در بالای صفحه نمای کلی حساب خود یافت می شود (0x9 …). فقط روی آن کلیک کنید تا آن را در کلیپ بورد کپی کنید. این آدرس عمومی MetaMask شماست. می توانید آن را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا از آنها وجوه دریافت کنید.

لطفاً مطمئن شوید که توکن ها یا سکه هایی که ارسال می کنید توسط MetaMask پشتیبانی می شوند و آنها را از طریق زنجیره صحیح ارسال می کنید.

استفاده از اکسترنال

اگرچه MetaMask یک ویژگی داخلی خرید رمزنگاری دارد، اما همچنان می‌توانید با استفاده از یک صرافی خارجی کیف پول خود را شارژ کنید. به بازار ارزهای دیجیتال مورد نظر خود بروید و سپس آدرس کیف پول MetaMask خود را در نوار “Recipient” وارد کنید.

با استفاده از ویژگی داخلی Exchange

برای خرید کریپتو در برنامه MetaMask، روی دکمه «خرید» در صفحه اصلی کلیک کنید.

  1. لیستی از ارائه دهندگان فیات موجود را مشاهده خواهید کرد. مناسب ترین مورد را انتخاب کنید و ادامه دهید. سپس به پلتفرم ارائه دهنده هدایت خواهید شد.
  2. در پلتفرم ارائه‌دهنده، مقدار فیات را که می‌خواهید خرج کنید وارد کنید و بررسی کنید که آیا با هزینه‌ها و نرخ موجود موافق هستید یا خیر.
  3. برای تکمیل تراکنش، دستورالعمل های ارائه شده توسط ارائه دهنده فیات را دنبال کنید.

تبادل کریپتو با استفاده از MetaMask

برای شروع تبادل، روی دکمه “Swap” در صفحه اصلی MetaMask کلیک کنید.

ابتدا جفت ارز دیجیتالی را که می خواهید مبادله کنید انتخاب کنید. سپس مبلغی را که می‌خواهید خرج کنید وارد کنید و روی «دریافت قیمت‌ها» کلیک کنید.

همه چیز را دوباره بررسی کنید تا ببینید آیا نرخ و هزینه تخمینی کارمزد برای شما مناسب است یا خیر. لطفاً توجه داشته باشید که برای اطمینان از اینکه تراکنش شما طبق برنامه انجام می شود، کیف پول شما باید دارای وجوه کافی برای پوشش مبلغ “حداکثر کارمزد” باشد.

اگر با قیمت و هزینه تخمینی کارمزد خوب هستید، دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید و نوار لغزنده را در پایین صفحه بکشید تا رمز ارز خود را دریافت کنید.

بعدی چیه؟

اکنون که رمزارز شما به طور ایمن در کیف پول MetaMask شما ذخیره شده است، می توانید به کارهای بعدی فکر کنید. اولاً، اگر پول زیادی دارید و قصد دارید آنها را نگهداری کنید، می تواند ایده خوبی باشد که حداقل بخشی از آن را به یک کیف پول سخت افزاری منتقل کنید.

سوالات متداول

MetaMask دقیقا برای چه مواردی استفاده می شود؟

MetaMask برای ذخیره، خرید و مبادله ارزهای دیجیتال استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای پرداخت در dApps و برخی از بازارهای آنلاین استفاده کرد.

MetaMask کیف پول است یا صرافی؟

MetaMask یک کیف پول رمزنگاری است، اما به یک ویژگی مبادله رمزنگاری داخلی ساده مجهز شده است.

آیا MetaMask ایمن تر از Trust Wallet است؟

MetaMask و Trust Wallet سطوح امنیتی مشابهی را ارائه می دهند، زیرا هر دو کیف پول گرم محسوب می شوند و رمزگذاری قوی برای کلیدهای خصوصی شما فراهم می کنند. تفاوت های اصلی در ویژگی های آنها و دامنه دارایی های دیجیتالی است که آنها پشتیبانی می کنند. برای کسانی که علاقه مند به کاوش بیشتر در مورد پیشنهادات منحصر به فرد هر کیف پول هستند، ممکن است بررسی Trust Wallet ما مفید باشد. بررسی کیف پول اعتماد ما را اینجا بخوانید.

در بهبود کیفیت مقالات کمک کنید

اشکان کوشان‌فر

اشکان کوشان فر هستم و به یادگیری علاقه بسیاری دارم. سعی میکنم تا جای ممکن بیاموزم و با دوستان خود به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا