معرفی شبکه رندر نتورک (Render Network)
دنیای مجازی میتواند شامل هر چیزی باشد؛ مثل یک انیمیشن، بازی ویدیویی، واقعیت مجازی و … نکته مهمی که در ساخت آنها وجود دارد، این است که باید این تصاویر مجازی را به دنیای واقعیت نزدیک کرد. این عمل توسط فرایندی به نام رندرینگ صورت میگیرد. که فرایندی زمانبر و هزینهبر است. و نیاز به دستگاههای گرافیکی قوی دارد. شبکه Render Token میخواهد این فرایند را برای تولیدکنندگان آثار پویانمایی آسان کند؛ به طوری که آنها را با کسانی که دستگاههای گرافیکی دارند مرتبط کند تا انجام این فرایند برای آنها سادهتر و ارزانتر شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی رندر نتورک (Render Network) بپردازیم با ما همراه باشید.
رندر نتورک (Render Network) چیست؟
شبکه رندر (Render Network) یک بازار غیرمتمرکز برای واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) است. این شبکه قصد دارد از پتانسیل GPUهای غیرمتمرکز برای توسعه پروژههای مختلف در دو بخش محتوای سه بعدی و هوش مصنوعی استفاده کند. با توجه به کمبود عرضه پردازندههای گرافیکی و احتمال ترند رشد هوش مصنوعی، شبکه رندر میتواند از شرایط موجود، نهایت استفاده را ببرد.
شبکه رندر یک بازار پردازنده گرافیکی همتا به همتا است که به کاربران امکان می دهد قدرت محاسباتی را در پروژه های رندر سه بعدی مشارکت دهند و در ازای آن ارز دیجیتال کسب کنند.
در واقع شبکه رندر یک پروژه بلاک چین و دارای رمزنگاری فعال است که افراد را قادر میسازد تا از قدرت GPU استفاده نشده برای کمک به پروژهها در ارائه موشن گرافیک و جلوههای بصری استفاده کنند. در مقابل، کاربران توکن Render (RNDR) را دریافت میکنند که توکن اصلی شبکه است. با ایجاد یک شبکه همتا به همتا (P2P) که افراد و مشاغل می توانند از توان محاسباتی کم استفاده به صورت ارزان و کارآمد بهره ببرند، رندر فرآیندهای استاندارد رندرینگ و استریم محیط های سه بعدی و سایر جلوه های بصری را بسیار ساده می کند. در نتیجه، این پروژه یک بلوک اساسی برای محصولات و خدمات دیجیتال نسل بعدی در متاورس است.
GPU مخفف Graphics Processing Unit است. آنها رندر تصاویر را سرعت میبخشند. آنها ضروری هستند؛ زیرا پردازندههای گرافیکی مشکل برنامههای گرافیکی متراکم را حل میکنند که بر CPUها فشار میآورند یا عملکرد را کاهش میدهند. آنها میتوانند حجم قابل توجهی از دادهها را به طور همزمان مدیریت و تکمیل کنند.
رندر سه بعدی به کریپتو متاورس قدرت می دهد
از فیلمهای متحرک و بازیهای آنلاین گرفته تا متاورس کریپتو، محبوبترین شکلهای سرگرمی دیجیتال به شدت به گرافیک متحرک و جلوههای بصری سهبعدی (3 بعدی) متکی هستند. گرافیک سه بعدی همچنین کاربردهای صنعتی مختلفی دارد که از نمونه سازی و شبیه سازی محصول گرفته تا تجسم علمی و معماری را شامل می شود. تقاضای رو به رشد برای تجربه کاربری با کیفیت بالا نیاز به رندر سه بعدی را نیز به شدت افزایش داده است، که فرآیندی است که در آن واحد پردازش گرافیکی دستگاه (GPU) یک مدل سه بعدی را به یک صفحه نمایش بصری با بافت و جزئیات تبدیل می کند. این فرآیند تبدیل داده ها به گرافیک های سه بعدی بصری به محاسبات الگوریتمی پیچیده نیاز دارد و رندر مهم ترین و از نظر محاسباتی دشوارترین مرحله خط لوله ایجاد گرافیک سه بعدی است.
فرآیند رندر سه بعدی زمانی که نیاز به تولید گرافیک در زمان واقعی است، پیچیده تر می شود، همانطور که در بازی های دیجیتال و محیط های واقعیت مجازی (VR) صدق می کند. با افزایش تقاضا برای جهان های دیجیتال همه جانبه، نیاز به محاسبات پیچیده ای که این دنیاها را ممکن می کند، افزایش می یابد.
تاریخچه رندر نتورک (Render Network)
ژول اورباخ بنیانگذار Render و OTOY است. او چشم انداز استراتژیک OTOY را تعیین می کند و معمار اصلی نقشه راه فناوری شرکت است.
او اولین بازی خود را در سن 18 سالگی ساخت و اولین پلتفرم بازی های ویدئویی سه بعدی وب را ساخت و مجوز نرم افزار را به تعدادی از شرکت های بزرگ از جمله دیزنی، برادران وارنر، نیکلودئون و مایکروسافت اعطا کرد.
علاوه بر این، آری امانوئل، مدیر عامل شرکت ورزشی و سرگرمی Endeavor و کارگردان فیلم JJ Abrams مشاوران این شرکت هستند.
در واقع رندر نتورک (Render Network) زیر مجوعه شرکت مادر OTOY است. OTOY در سال ۲۰۰۸ وارد بازار شد. این پلتفرم رسماً رندر نتورک (Render Network) را در سال ۲۰۱۷ راه اندازی کرد. از آن زمان، پلتفرم به طور قابل توجهی توسعه یافته است. دفتر مرکزی این شرکت در لس آنجلس، کالیفرنیا است.
۲۰۱۷
- برگزاری عرضه اولیه توکن (ICO)
۲۰۱۸
- انتقال قرارداد هوشمند به شبکه اتریوم و تنظیم تعداد کل توکنهای در گردش
۲۰۱۹
- انتقال شبکه از شبکه آزمایشی به شبکه اصلی
۲۰۲۰
- راهاندازی کامل پلتفرم و امکان استفاده از آن برای کاربران
۲۰۲۱
- استفاده از راه حل های لایه 2 به منظور کاهش کارمزد تراکنشها و انتقال به شبکه پالیگان
ویژگی های رندر نتورک (Render Network)
رندر پلتفرمی است که به کاربران اجازه میدهد تا انرژی GPU استفاده نشده را از دستگاههای خانگی خود برای کمک به پروژهها در ارائه موشن گرافیک و جلوههای بصری کمک کنند. در ازای آن، آنها توکن Render (RNDR)، توکن ابزار بومی شبکه Render را به دست می آورند. رندر با ایجاد یک شبکه همتا به همتا (P2P) که افراد می توانند از توان محاسباتی کم استفاده به صورت ارزان و کارآمد بهره ببرند، فرآیندهای سنتی رندر و استریم محیط های سه بعدی و سایر جلوه های بصری را بسیار ساده می کند.
شبکه Render سه ویژگی کارآمد دارد
- مقیاس پذیری: یکی از مزایای اصلی Render این است که GPU مقیاس پذیر آن می تواند تا هر اندازه ای بچرخد تا خواسته های کاربر را برآورده کند. شبکه غیرمتمرکز رندر متکی بر شهرت و سیستم تعیین تکلیف شغلی خودکار است که می تواند با نیازهای هر پروژه مقیاس شود. شبکه باز ارائه دهندگان خدمات رندر جایگزین کارآمدی برای راه حل های پرهزینه روش های قدیمی است.
- گزینه های زیاد: کاربران شبکه رندر گزینههای بیشتری دارند، چه در حال راهاندازی یک کار باشند و چه از توان اضافی GPU خود استفاده کنند. این به افزایش بهره وری عملیاتی در سراسر صفحه اجازه می دهد. بسیاری از موشنگرافیستها و کسبوکارهایی که به شدت به رندر و مدلسازی سهبعدی متکی هستند، در خرج کردن مبالغ هنگفتی برای مراکز داده پر از پردازندههای گرافیکی مردد هستند، بهویژه از آنجایی که پردازندههای گرافیکی اغلب قدیمی میشوند و باید هر چند سال یک بار تعویض شوند تا با آخرین پردازش دادهها هماهنگی داشته باشند. الزامات. واحدهای GPU همچنین برای کارکردن به مقدار قابل توجهی برق نیاز دارند و بسیاری از سازندگان و کاربران گرافیک سه بعدی در مراکز شهری گران قیمت با هزینه های بالا مستقر هستند که مقرون به صرفه نیست.
- حفاظت IP: رندر یک سیستم مدیریت دیجیتال موثر را ارائه میکند که در بالای ذخیرهسازی و رمزگذاری سوابق با قابلیت بلاک چین و تکمیل و امتیازدهی خدمات مبتنی بر OctaneRender ساخته شده است. بیشتر گزینههای خدمات موجود به پلتفرمهای متمرکزی متکی هستند که میتوانند دادههای کاربر را بدون اخطار سانسور یا حذف کنند، اما Render از تغییرناپذیری فناوری بلاک چین استفاده میکند تا اطمینان حاصل کند که حقوق سازندگان در کل چرخه حیاتشان محافظت میشود.
سیستم راهبری Proof-of-Render (PoR) شبکه رندر
شبکه رندر بر روی بلاک چین اتریوم و OctaneRender (یک برنامه رندر که توسط OTOY که شرکت نرم افزار گرافیکی پشت شبکه Render است) ساخته شده است. فرآیندهای راستیآزمایی و پرداخت دادههای پروژه به اتریوم متکی است.
پروتکل قیمت گذاری چند لایه (MTP)
رندر بر پروتکل قیمت گذاری چند لایه (MTP) متکی است که از امتیازات کاربران برای تعیین تخصیص شغل و اطمینان از کیفیت بالای خدمات استفاده می کند. مشتریان (سازندگان) میتوانند از بین سه سطح انتخاب کنند: ردیف 1 (شرکای مورد اعتماد)، ردیف 2 (اولویت) و ردیف 3 (اقتصادی). خدمات سطح 1 عموماً توسط ارائه دهندگان خدمات رندر GPU معتبرتر (اپراتورهای Node) که هزینه بیشتری دریافت می کنند تکمیل می شود. سازندگان بر اساس بازخورد Node Operator امتیاز دریافت میکنند، که تعیین میکند در هر زمان به چند گره همزمان دسترسی داشته باشند.
به عبارت دیگر، امتیازات سازندگان بر سرعت تکمیل وظایف درخواستی آنها تأثیر می گذارد. به طور مشابه، تنها اپراتورهای Node با امتیازهای شهرت بالا مجاز به پردازش کارهای سطح بالاتر هستند که توکن های RNDR بیشتری را پرداخت می کنند و به اپراتورهای دارای رتبه برتر از طریق الگوریتم تطبیق کار خودکار Render، وظایف سریعتر اختصاص داده می شود.
سیستم راهبری شبکه رندر
این پیکربندی سطحی پایه و اساس سیستم راهبردی Proof-of-Render (PoR) شبکه رندر را فراهم میکند که بر ترکیبی از ورودیهای خودکار و دستی برای تعیین امتیاز کاربر متکی است. PoR شبیه Proof-of-Work (PoW) است زیرا اپراتورهای Node منابع محاسباتی را برای به دست آوردن توکن های رمزنگاری خرج می کنند، اما در مورد Render، Node Operator ها از قدرت محاسباتی خود برای تکمیل سرویس های پیچیده رندر VFX/3D به جای حل پازل های ریاضی استفاده می کنند. الگوریتمهای قیمتگذاری رندر بهطور خودکار بر اساس میزان کار محاسبهای که اپراتورهای گره بر اساس تغییرات در عملکرد GPU، قیمت فعلی ارائهدهی ابری GPU از سایر ارائهدهندگان، هزینههای برق، و الگوهای عرضه و تقاضای شبکه دریافت میکنند، بهروزرسانی میشوند.
هر کاربر شبکه Render یک شناسه منحصر به فرد دارد که به حساب OctaneRender خود گره خورده است. که دارای الزامات داخلی Know-Your-Customer (KYC) برای جلوگیری از کلاهبرداری و حساب های تکراری است. هنگامی که یک کار فعال شد، Creators می توانند از OctaneRender برای بررسی پیشرفت رندر Node Operators خود در زمان واقعی و شناسایی ناهنجاری های پردازش قبل از تکمیل کار خود استفاده کنند.
سازندگان میتوانند فریم به فریم یا به صورت دستهای به بررسی و امتیازدهی نهایی اپراتورهای Node بپردازند. و بازخورد آنها بر امتیازات اپراتورهای گره درگیر تأثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این، شبکه Render به طور خودکار مشاغل فعال را با مقایسه پتانسیل محاسباتی یک Node Operator و الزامات اعلام شده یک شغل ارزیابی می کند. اپراتورهای ناکارآمد Node را جریمه می کند. و اگر تفاوت زیادی بین پتانسیل خدمات OctaneBench اپراتور Node و کیفیت خروجی واقعی وجود داشته باشد، مشاغل آنها را تغییر می دهد.
موارد استفاده از رندر نتورک
عملکردها و قابلیتهای شبکه ارز دیجیتال Render برای طیف وسیعی از کاربران نهایی، از هنرمندان گرفته تا مهندسان، مفید است. به عبارتی، توان محاسباتی GPU ارائهشده توسط این پروژه میتواند هم برای پیشرفتهای علمی و هم برای ایجاد محتوای خلاقانه استفاده شود.
جلوههای بصری
فرآیند رندرینگ موشن گرافیکهای لحظهای نیازمند قدرت محاسباتی عظیمی است که پرهزینه است. اما، با کمک رندر نتورک، هنرمندان و استودیوهای هنری میتوانند جلوههای بصری سه بعدی در مقیاس بزرگ را با هزینه کمتر پردازش کنند.
داراییهای مجازی
هنرمندان میتوانند انواع مختلفی از داراییهای مجازی، از توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) گرفته تا سلاحهای مجازی برای بازیهای آنلاین را با کمک شبکه رمزارز رندر ایجاد کنند. کیفیت و وضوح بالای ارائهشده توسط شبکه رمزارز Render در دنیای دیجیتال امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است.
تولید مجازی
جدای از موشن گرافیک و طراحی و ایجاد داراییهای مجازی، شبکه ارز دیجیتال رندر توکن همچنین به فیلمسازان در ارائه تصاویر با کیفیت بالا کمک میکند. ایجاد محیطهای سه بعدی در مقیاس بزرگ در فیلمها همراه با لایو اکشن (حرکت زنده) بازیگران، با شبکه ارز دیجیتال Render امکانپذیر شده است.
برنامههای دیگر
علاوه بر اینها، رندر نتورک موارد استفاده مختلفی در زمینههایی مانند نقشهبرداری، طراحی محصول، معماری، شبیهسازی و تجسم دارد. در کل، شبکه رمزارز رندر قابلیت بسیار زیادی برای تجسم محتوای پیچیده و شبیهسازی کار تحقیقاتی در حوزههای فیزیک و ریاضی دارد
توکن RNDR چیست؟
توکن RNDR رمزارز بومی شبکه Render Network است و از آن برای پرداخت های درون شبکه بین درخواست کننده ها و ماینرها استفاده می شود. همچنین در هر مبادله بین درخواست کننده ها و ماینرها قسمتی از این توکن به عنوان کارمزد شبکه پرداخت می شود. این توکن در دو شبکه اتریوم و پالیگان بر اساس استاندارد ERC-20 ساخته شده است. کاربران می توانند این رمزارز را در این دو شبکه خریداری کنند و به فروش برسانند.
نحوه توزیع توکن های RNDR به شرح زیر است:
- ۲۵ درصد برای توسعه شبکه.
- ۴۰ درصد برای پاداش دهی به ماینرها و رشد و توسعه تیم رندر توکن.
- ۵ درصد برای موقعیت های خاص، فریز شده است.
- ۱۰ درصد پس از ساخت نسل سوم شبکه توزیع می شود.
- ۲۰ درصد صرف بازاریابی و گسترش برنامه ها می شود.
خرید و نگهداری توکن RNDR
توکن RNDR را می توان از صرافی های متمرکز بایننس، کوکوین، کوینکس، هوبی، Crypto.com ،MEXC ،Balancer ،HitBTC و MandalaExchange خریداری کرد. همچنین این توکن را می توان در صرافی های غیرمتمرکز یونی سواپ (ورژن ۲ و ۳)، کوئیک سواپ (Quick Swap) و دودو (DODO) خریداری کرد. توکن RNDR را می توان در کیف پول های سخت افزاری لجر و ترزور و در کیف پول های نرم افزاری اگزدوس، متامسک، تراست ولت، کوینومی، Free Wallet و ImToken ذخیره کرد.
چگونه به شبکه رندر بپیوندیم؟
اگر به دنبال پیوستن به شبکه رندر هستید، دو راه وجود دارد که می توانید از آن طریق اقدام کنید. شما می توانید به عنوان درخواستکنندگان خدمات رندرینگ که به آنها Creators میگویند یا به عنوان اجارهدهندگان سیستم که به آنها ماینر میگویند به این شبکه بپیوندید.
سازندگان (Creators)
در این بخش سازندگان ویدیوها، رسانهها، بازیها، توسعهدهندگان صنعت سرگرمی، واقعیتهای مجازی و ترکیبی، پزشکی و غیره میتوانند با ثبت درخواست در این شبکه، عملیات رندرینگ فایلهای خود را ثبت کنند. و پس از پرداخت هزینه آن، فایل رندر شده خود را دریافت کنند.
ماینرها
تبدیل شدن به ماینر در شبکه Render Token مراحل مختلفی دارد:
- ارسال درخواست به شبکه رندر توکن از طریق ایمیل
- دریافت لینک نصب برنامه رندر توکن از طریق ایمیل
- نصب برنامه و وارد کردن آدرس کیف پول اتریوم
- اتصال به شبکه رندر توکن به عنوان نود شبکه
- قبول درخواستهای رندرینگ ارسال شده، آغاز عملیات رندرینگ و کسب درآمد
در نظر داشته باشید طبق اعلام این شبکه حداقل سیستم مورد نیاز برای نودهای این شبکه عبارتند از:
- داشتن حداقل سیستم با مشخصات GPU-Nvidia-CUDA 10-1 که درایور ورژن آن حداقل ۴۱۹ و ۶ گیگ باشد.
- اندازه RAM حداقل ۳۲ گیگ باشد.
- داشتن حداقل ۱۰۰ گیگابایت حافظه داخلی.
- اتصال قوی بدون قطعی به اینترنت ( هر بار قطعی باعث کم شدن امتیاز و کم شدن کارهای محول از سمت شبکه به نودها میشود).
- خالی نگه داشتن درایو C سیستم (تمام عملیات اجرایی برنامه رندر روی این درایو انجام میشود).
سخن پایانی
فرایند رندرینگ یکی از پرهزینهترین و زمانبرترین پردازشهایی است که برای انجام آن نیاز به سیستمهای قوی با پردازندههای قوی است. Render Token با هدف سادهسازی این فرایند برای شرکتها و توسعهدهندگانی که نیاز به قدرت پردازش قوی دارند، پلتفرمی برای اتصال کاربران به یکدیگر به منظور سادهسازی فرایند رندرینگ فراهم کرده است. هدف رندر توکن این است که افراد بتوانند GPUهای خود را به طور غیرمتمرکز در اختیار این شبکه قرار دهند. و کسب درآمد کنند؛ همچنین هنرمندان و شرکتها نیز بتوانند از توان پردازشی هزاران دستگاه در سراسر دنیا با کمترین هزینه بهره ببرند.