مقالات آموزش ارز دیجیتال

آیا خرید اتریوم خوب است؟ مزایای سرمایه‌گذاری روی اتریوم

آیا خرید اتریوم خوب است؟ اتریوم (Ethereum) با نماد اختصاری ETH، دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار پس از بیت‌کوین و بزرگ‌ترین آلت‌کوین دنیا است. ارز دیجیتالی که به‌واسطه شبکه انقلابی و قدرتمندش، از جمله ارزهای با‌آتیه و محبوب برای سرمایه‌گذاری است. اگر شما نیز در پی پاسخ این سوال هستید که آیا خرید اتریوم خوب است؟ باید بگوییم که بله؛ صد‌البته!

اتریوم از سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد داشته است و این می‌تواند نشان‌دهنده پتانسیل بالای سود سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال باشد. اما ماجرای اتریوم، کمی با بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی که صرفاً وسیله‌ای برای ذخیره ارزش هستند فرق می‌کند! اتریوم، یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های بلاکچینین دنیا را دارد که از بسیاری جهات، تا‌کنون بی‌رقیب بوده است. شبکه‌ای که باعث می‌شود آینده‌ای درخشان در انتظار این ارز باشد و سرمایه‌گذاری روی آن نیز به احتمال خیلی زیاد پر‌سود.

در بخش‌های آتی مقاله، بیشتر در مورد ویژگی‌ها و مزیت‌های اتریوم صحبت خواهیم کرد و این‌که چرا خرید اتریوم خوب است و سرمایه‌گذاری روی آن می‌تواند پرسود باشد. با ما همراه باشید.

مروری کلی بر اتریوم (Ethereum)

اتریوم (Ethereum) یک شبکه بلاکچینی غیر‌متمرکز است که توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و تعدادی از دیگر علاقه‌مندان بلاکچین در سال ۲۰۱۳ میلادی راه‌اندازی شده است.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

اتریوم به‌عنوان راه‌کاری برای رفع چالش‌های شبکه بیت‌کوین معرفی شده است. در‌واقع، ماجرا از این قرار است که شبکه پیشنهادی ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، که در حال حاضر در صدر لیست ارزهای دیجیتال دنیا قرار گرفته است، یعنی همان بیت‌کوین، در کنار همه ویژگی‌های ساختارشکنانه و مزیت‌های فوق‌العاده‌ای که در اوج حاکمیت سیستم‌های مالی متمرکز ارائه می‌داد، چند چالش بزرگ هم داشت:

  • از مقیاس‌پذیری لازم برخوردار نبود
  • سرعت پردازش تراکنش‌ها در آن پایین بود
  • هزینه‌های معاملات و تراکنش‌هایش بسیار بالا بود
  • ساز‌و‌کار استخراج بیت‌کوین سبز نبود و مصرف انرژی بالایی داشت

ویژگی‌هایی که به عقیده بوترین و چند تن دیگر، نیاز به تغییر ساختاری شبکه و بهبود داشت. اما تمام تلاش‌های بوترین برای تغییر این شبکه و بهبود آن از سوی جامعه بیت‌کوین رد شده و بی‌نتیجه ماند! این بود که بوترین، اقدام به راه‌اندازی شبکه بلاکچینی خود تحت عنوان یک «کامپیوتر غیر‌متمرکز جهانی» کرد.

شبکه‌ای که بوترین پیشنهاد کرد:

  • دارای مقیاس‌پذیری بسیار بالاتری است
  • سرعت تراکنش‌ها و هزینه‌ها آن‌ها در آن بهبود یافته
  • از برنامه‌های کاربردی غیر‌متمرکز (dApps) و قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند

نکته دیگری که در مورد اتریوم وجود دارد این است که شبکه بلاکچین بیت‌کوین، به جز چند مورد محدود همان شبکه‌ای است که در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط ناکاموتو راه‌اندازی شده است. اما بوترین و تیمش طی عمر حدوداً ده‌ساله اتریوم، تغییرات متعددی روی آن اعمال کرده و آن را بهبود بخشیده‌اند.

به‌عنوان مثال، اگر‌چه در ابتدا شبکه اتریوم نیز درست مثل بیت‌کوین از مکانیسم اجماع اثبات کار (Proof of Work) برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کرد و ساز‌و‌کار استخراج را داشت که مصرف انرژی بالایی دارد، اما به لطف فورک‌های صورت گرفته اکنون مکانیسم اجماع آن از نوع اثبات سهام (Proof of Stake) است که سبز است.

نسخه جدید اتریوم تحت‌عنوان اتریوم ۲.۰ (Ethereum 2.0) و راه‌کارهای لایه۲ این شبکه، باعث شده‌اند کارایی و محبوبیت‌اش به‌شدت افزایش پیدا کند.

نوشته های مشابه

اتریوم؛ چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال

بر اساس تمام آن‌چه که در بخش قبل به آن اشاره شد، می‌توان درک کرد که اتریوم، یک تفاوت عمده به بیت‌کوین و بسیاری از دیگر ارزهای دیجیتال دنیا دارد. اتریوم، بیشتر از آنکه یک ارز دیجیتال برای ذخیره ارزش باشد، یک شبکه بلاکچینی پیش‌رونده و فوق‌العاده برای مدیریت تراکنش‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال و میزبانی از برنامه‌های کاربردی غیر‌متمرکز (dApps) یا پروژه‌های دیفای (DeFi) است.

رابرت فارینگتون (Robert Farrington)، یکی از برجسته‌ترین متخصصین در حوزه ارزهای دیجیتال و صنعت خدمات مالی، بر این عقیده است که اتریوم مثل یک «الماس» است؛ چرا که در کنار ارزش ذاتی خود دارای ارزش صنعتی نیز هست.

دارایی‌های مثل بیت‌کوین و طلا، عملاً از نظر صنعتی دارای ارزش به‌خصوصی نیستند اما صرفاً به‌دلیل ارزش ذاتی که دارند، مورد توجه مردم و سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند و از نظر ذخیره ارزش جزو ابزارهای سرمایه‌گذاری مهم قلمداد می‌شوند. این در حالی است که اتریوم، در کنار این ارزش ذاتی، در صنعت نیز کاربردهای گسترده و مهمی دارد که می‌تواند به ارزشمندی آن بیفزاید.

اگر بخواهیم ارزش صنعتی اتریوم را خیلی ساده توصیف کنیم، می‌ةوانیم آن را بیشتر از یک بلاکچین، یک پروتکل بنامیم؛ پروتکلی که کلیه کاربران و کارآفرینان، می‌توانند پروژه‌ها و برنامه‌های خود را روی آن پیاده کنند، ارزهای دیجیتال‌شان را بر بستر آن راه‌اندازی کنند یا روی آن اقدام به ساخت توکن‌های غیر‌قابل معاوضه یا همان NFT کنند.

در‌اصل، هدف از ارائه این شبکه، معرفی صرفاً یک ارز دیجیتال نبوده است؛ اتریوم بستری برای تسهیل تراکنش‌‌های مبتنی بر ارز دیجیتال و توسعه نرم‌افزارهای دیفای است. همین باعث می‌شود تا خرید آن و سرمایه‌گذاری رویش، توجیه اقتصادی داشته باشد.

آیا اتریوم گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

بله؛ اگر قرار باشد بخشی از سرمایه خود را به بازار ارزهای دیجیتال اختصاص دهید، بدون‌شک در کنار بیت‌کوین ارز دیجیتالی که باید خریداری کنید همین اتریوم است. البته توکن بومی شبکه اتریوم که اتر (ETH) خوانده می‌شود. اما چه ویژگی‌هایی باعث شده‌اند تا اتریوم انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد؟

مزایای خرید اتریوم

غیر‌متمرکز‌بودن

احتمالاً بزرگ‌ترین وجه تمایز ارزهای دیجیتال با سایر دارایی‌ها، غیر‌متمرکز بودن آن‌هاست. ارزهای فیاتی نظیر دلار و یورو نیز ممکن است ابزارهای خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند، اما متمرکز و تحت نظارت و کنترل شدید زیرساخت‌های مالی دولتی هستند.

احتمالاً این مورد، به‌ویژه برای کاربران ایرانی که تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی هستند، ملموس‌تر و مهم‌تر از سایر معیارها و ویژگی‌ها خواهد بود.

شما قادر هستید بیت‌کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را بدون محدودیت و دخالت سیستم‌های مالی متمرکز و دولت‌ها خرید‌و‌فروش کرده یا هر‌مقدار از آن‌ها را که تمایل دارید هولد کنید. این ویژگی، در عین حال که می‌تواند راحتی و آزادی عمل را برای کاربران در پی داشته باشد، بسیاری از هزینه‌های عملیاتی و مالیاتی و غیره آن را نیز می‌کاهد و می‌تواند به‌شدت مقرون‌به‌صرفه باشد.

امنیت بالا

امنیت دارایی‌های مثل اتریوم، از دو جنبه قابل بررسی است:

  • امنیت در مقایسه با دارایی‌های غیر‌دیجیتال
  • امنیت در مقایسه با سایر دارایی‌های دیجیتال

اگر بخواهیم امنیت اتریوم – یا بیت‌کوین – را در مقایسه با دارایی‌های فیزیکی و غیر‌دیجیتالی مثل دلار کاغذی و طلا مقایسه کنیم، کافی است به نحوه خرید‌و‌فروش یا نگهداری از این دو نوع دارایی توجه کنید.

زمانی که شما اتریوم خریداری کرده و نگهداری می‌کنید، تنها کافی است مراقب کلیدهای خصوصی کیف پول خود باشید. این در حالی است که برای نگهداری از مقادیر بالای طلا یا دلار کاغذی، عملاً هیچ راه کاملاً امنی وجود ندارد و حتی باکس‌های امانی بانک‌ها هم نمی‌تواند تضمین‌کننده صد درصدی امنیت دارایی‌های شما باشد!

از نظر مقایسه سطح امنیت اتریوم با سایر دارایی‌های دیجیتال نیز این نکته را مد نظر داشته باشید که دو شبکه بیت‌کوین و اتریوم، اولاً به‌دلیل زیرساخت‌های شبکه‌ای قدرتمند خود و دوماً به‌ دلیل حجم بسیار بالای کاربران یا اصطلاحاً نودها در بلاکچین، بسیار امن هستند.

عملاً امکان نفوذ، دستکاری یا هک شبکه اتریوم از نظر فنی وجود ندارد و به‌راحتی در‌صورت انتخاب کیف پول و صرافی مناسب برای خرید‌وفروش و ذخیره‌سازی ارزهای خود می‌توانید از امنیت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

مقیاس‌پذیری

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که اصلی‌ترین هدف ویتالیک بوترین و دوستانش از معرفی شبکه اتریوم، مقیاس‌پذیری بوده است. این مقیاس‌پذیری باعث شده است تا شبکه اتریوم:

  • سرعت بالاتری برای پردازش تراکنش‌ها داشته باشد
  • برای پردازش تراکنش‌ها مصرف انرژی بسیار پایین‌تری داشته باشد
  • هزینه‌های معاملاتی و کارمزدهای آن در مقایسه با بیت‌کوین پایین‌تر باشد

همه این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا شبکه اتریوم به شدت برای انجام تراکنش‌ها محبوب شود و کاربران به‌جای استفاده از شبکه پر‌هزینه و کند بیت‌کوین، در کنار برخی شبکه‌های دیگر از اتریوم استفاده کنند.

اگر تجربه انجام تراکنش ارز دیجیتال داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که یکی از مرسوم‌ترین شبکه‌های بلاکچینی برای نقل‌و‌انتقالات رمز‌‌ارزی شبکه اتریوم با استاندارد ERC-20 است.

تطبیقپذیری

تظبیق‌پذیری، به‌معنی سازگاری شبکه اتریوم با بسیاری از پروژه‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری غیر‌متمرکز است. در‌واقع، بیایید این‌طور توضیح دهیم که شما در صورتی که:

  • نیاز به راه‌اندازی یک پروژه گیمینگ، متاورس یا غیره داشته باشید
  • تمایل به راه‌اندازی یک توکن بدون بلاکچین اختصاصی داشته باشید
  • بخواهید یک کوین با بلاکچین اختصاصی را روی شبکه‌ای بزرگتر صادر کنید
  • بخواهید یک توکن غیر‌قابل معاوضه یا NFT ایجاد کرده یا خرید‌و‌فروش کنید
  • قصد راه‌اندازی یک کیف پول یا یک برنامه کاربردی غیر‌متمرکز دیگر را داشته باشید
  • یا به هر نحو بخواهید ابزارهای مالی غیر‌متمرکز یا دیفای (DeFi) خود را توسعه دهید

به شبکه متن‌باز (Open Source) اتریوم نیاز خواهید داشت.

اتریوم جزو بهترین و بزرگ‌ترین شبکه‌های بلاکچینی دنیا است که از قراردادهای هوشمند (Smart Contract) و برنامه‌های کاربردی غیر‌متمرکز (DApps) پشتیبانی و میزبانی می‌کند و این فرصت را در اختیار عموم مردم دنیا قرار داده است تا دستاوردها و نوآوری‌های کریپتویی خود را روی آن پیاده کنند.

در‌حال‌توسعه‌بودن

نکته دیگری که لازم است در مورد شبکه اتریوم به آن توجه داشته باشیم، این است که تیم توسعه‌دهنده این پروژه هم بر‌خلاف ساتوشی نااموتوی بیت‌کوین شناخته‌شده و چهره‌هایی تأثیر‌گذار هستند و هم مدام سعی در به‌روز‌رسانی و توسعه آن دارند.

بیایید برای درک این مهم، نگاهی گذرا به فورک‌های مهم اتریوم از ابتدای راه‌اندازی تا‌کنون داشته باشیم:

  • ۲۰۲۰ میلادی – بیکین چین جنسیس (Beacon Chain Genesis)
  • ۲۰۲۱ میلادی – برلین (Berlin)، لندن (London)، آلتایر (Altair) و ارو گلسیر (Arrow Glacier)
  • ۲۰۲۲ میلادی – گری گلسیر (Gray Glacier)، بلاتریکس (Bellatrix) و پاریس یا ادغام (The Merge/Paris)
  • ۲۰۲۳ میلادی – ارتقای شانگهای (Shanghai)

همه این به‌روز‌رسانی‌ها و فورک‌ها، باعث شده‌اند تا شبکه اتریوم رو‌به‌روز بهتر و کارآمد‌تر شده و چالش‌‌های مهم آن از میان برداشته شوند.

این فورک‌ها، با تنظیم سختی شبکه، کاهش و تعدیل گس‌ فی (Gas Fee) و هزینه‌های عملیاتی شبکه و بهبود سرعت تراکنش‌ها، سبز‌کردن ساز‌و‌کار اجماع شبکه و تسهیل فرایندهای استیکینگ و غیره، باعث شده‌اند تا شبکه اتریوم از رقبای خود جا نماند.

مقبولیت

و در نهایت، شاید آخرین مورد از ویژگی‌های اتریوم نیز مقبولیت بالای آن باشد. اگر‌چه شبکه اتریوم به‌قدری قدرتمند و بزرگ هست که ارزش ذاتی خودِ ارز دیجیتال اتر خیلی مورد‌توجه قرار نگیرد، اما مقبولیت این ارز نیز خود بسیار بالا است.

از نظر ارزش بازار، اتر پس از بیت‌کوین دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا است. از طرفی، این ارز دیجیتال به‌تازگی توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) نیز به رسمیت شناخته شده و صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)‌ اسپات آن شروع به کار کرده‌اند.

این نشان می‌دهد که اتریوم، نه‌تنها توسط عموم مردم محبوب و مقبول است، که از سوی نهادهای نظارتی و رگولاتوری نیز مورد پذیرش قرار گرفته است و می‌توان آینده روشنی را برای آن متصور شد.

تاریخچه قیمت اتریوم

یکی از راه‌های پاسخ‌گویی به این سوال که «آیا خرید اتریوم خوب است یا نه» این است که تاریخچه قیمت آن را از زمان راه‌اندازی تا‌کنون بررسی کنیم:

آشنایی با تاریخچه قیمت اتریوم

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نمودار بالا قیمت اتریوم را از آگوست ۲۰۱۵ (مرداد ۱۳۹۴) تا آگوست ۲۰۲۴ (مرداد ۱۴۰۳) نشان می‌دهد.

اولین تراکنش اتریوم، در تاریخ آگوست ۲۰۱۵ میلادی (مرداد ۱۳۹۴) اتفاق افتاده است. تقریبا دو سال بعد از آن، در ماه می ۲۰۱۷ میلادی (اردیبهشت ۱۳۹۶)، اتر برای نخستین بار توانست قیمت ۱۰۰ دلار را تجربه کند.  نکته جالب توجه در مورد اتریوم آن بود که تا پایان همان سال، اتر توانست به قیمت باور‌نکردنی ۷۷۴.۶۹ دلار دست پیدا کند!

در هفته نخست سال ۲۰۱۸ میلادی (دی ۱۳۹۶) بود که اتر موفق شد از مرز ۱,۰۰۰ دلار هم عبور کرده و رکوردهای جدیدی را از خود به ثبت برساند. با این حال، سال ۲۰۱۸ در ادامه سال چندان خوبی برای اتریوم نبود و شاهد سقوط قیمت اتر تا ۱۰۰ دلار نیز طی این سال بودیم.

در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۱ میلادی، یک بار دیگر رالی قیمت برای اتریوم شروع شد. اتریوم توانست در ۹ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی (۱۸ آبان ۱۴۰۰)، قیمت فوق‌العاده ۴,۸۱۵ دلاری را تجربه کند که به‌راحتی می‌توانید بالاترین اوج قیمتی آن (ATH) را در نمودار بالا نیز مشاهده کنید.

همان‌طور که در نمودار نیز مشاهده می‌شود، اتریوم نیز همچون سایر ارزهای دیجیتال، از ابتدای راه‌اندازی خود تاکنون، طی این حدود ده سال، فراز و فرودهای متعددی را تجربه کرده است.

در بازه‌هایی از زمان شاهد اوج گرفتن قیمت آن در سطح بازار بوده‌ایم و گاهی نیز به‌شدت ریزش کرده و سرمایه‌کذاران خود را نا‌امید کرده است. اما سوال اصلی این‌جا است که آینده اتریوم چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

قیمت اتریوم در آینده

بر اساس تحلیل‌هایی که روی روند و تاریخچه قیمتی اتریوم تا‌کنون صورت گرفته و سیگنال‌های فاندامنتالی که برای این ارز دیجیتال و شبکه آن صادر شده است، به نظر می‌رسد که اتریوم آینده‌ای روشن و نوید‌بخش در پیش خواهد داشت.

با این حال، برای این‌که درک بهتری از این آینده داشته باشیم و به‌صورت کمَی‌تر بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا خرید اتریوم خوب است یا نه، بهتر است سراغ کاربلدهای این حوزه بریم:

جو مک کان (Joe McCann) که یکی از سرمایه‌گذاران مشهور و برجسته بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال است، قیمت اتریوم در آینده را ۵۰هزار دلار پیش‌بینی کرده است.

آنتونی ساسانو (Anthony Sassano)، یکی از هم‌بنیان‌گذاران بنیاد اتریوم هاب (ETH Hub) و بنیان‌گذار مجموعه دِ دیلی گوی (The Daily Gwei) بر این عقیده است که قیمت اتریوم در آینده می‌تواند حتی تا مرز ۱۵۰هزار دلار نیز پیش‌روی کند! هز‌چند که با‌توجه به این‌که ساسانو خود یکی از اعضای تیم توسعه پروژه اتریوم بوده و از علاقه‌مندان این ارز دیجیتال است، چنین پیش‌بینی چندان هم از او دور از انتظار نیست.

سایمون دیدیک (Simon Dedic)، یکی از بنیان‌گذاران بلاک‌فایر (Blockfyre) دیگر متخصص برجسته‌ای که پیش‌بینی کرده است آینده اتریوم در دراز‌مدت بسیار روشن و نوید‌بخش خواهد بود. البته، پیش‌بینی دیدیک واقع‌گرایانه‌تر از دوستانش دیگرش بوده و سطوح قیمتی حوالی ۹هزار دلار را برای هر توکن اتر (ETH) پیش‌بینی کرده است.

میشل وان پوپ (Michaël van de Poppe)، یکی از مدیران برجسته بازارهای مالی که تحلیل‌های تکنیکال‌اش در مورد ارزهای دیجیتال اغلب درست از آب در‌می‌آید نیز قیمت اتریوم در آینده‌ای نه‌چندان‌دور را چیزی در محدوده ۷.۵ تا ۱۲.۵هزار دلار پیش‌بینی کرده است.

آن‌چه که روشن است، این است که اتریوم در‌‌هر‌صورت یکی از برترین ارزهای دیجیتال بازار بوده و همین‌طور در صدر نیز باقی خواهند ماند. اما این‌که آیا قادر خواهد بود از چالش‌های بازار جان سالم به در برده، مرز ۱۰هزار دلار را رد کند و پا جای پای بیت‌کوین بگذارد یا خیر، هنوز خیلی نمی‌توان قاطعانه پاسخ داد.

اما به‌هر‌حال، اتریوم ارز خوبی برای سرمایه‌گذاری است و اگر پتانسیل سود خیلی بالایی هم نداشته باشد، احتمالاً سرمایه‌گذاران خود را در بلند مدت دستِ‌کم نا‌امید هم نخواهد کرد.

چگونه اتریوم بخریم؟

اکنون که به سوال آیا خرید اتریوم خوب است یا نه، پاسخ مثبت دادیم، نوبت به معرفی روش خرید اتریوم می‌رسد. شما از طرق مختلف قادر به خرید اتریوم هستید:

  • خرید مستقیم و نقدی از فروشنده‌ها
  • خرید همتا‌به‌همتا از کسانی‌که اتریوم دارند
  • خرید از صرافی‌های ارز دیجیتال غیر‌متمرکز نظیر یونی سواپ
  • خرید از پل‌‌های کیف‌پول‌های ارز دیجیتال یا ولت‌ها (Wallets)
  • خرید از صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز خارجی که بدون احراز هویت هستند
  • خرید از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی

نکته‌ای که وجود دارد، این است که خرید اتریوم از فروشنده‌ها به‌صورت مستقیم، یا از افراد دیگر به‌صورت همتابه‌همتا می‌تواند ریسک‌های امنیتی مختلفی مثل کلاهبرداری، هک، سرقت، فیشینگ و غیره را در پی داشته باشد.

خرید اتریوم از صرافی‌های غیر‌متمرکز و پل‌‌های کیف‌پول‌های ارز دیجیتال نیز مستلزم دسترسی به روش‌های پرداخت بین‌المللی و دلاری است که عموم کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها از آن بی‌بهره‌اند. صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز خارجی نیز نه‌تنها نیاز به روش‌های پرداخت بین‌المللی دارند، بلکه اغلب‌شان امکان احراز هویت را نیز به کاربران ایرانی نمی‌دهند و باز‌هم به بهانه تحریم‌ها دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده‌اند.

با این اوصاف، بهترین گزینه برای خرید اتریوم، صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی هستند.

بهترین صرافی برای خرید اتریوم

یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی برای خرید اتریوم و سرمایه‌گذاری روی آن، همتاپی است. این صرافی:

  • از امنیت و اعتبار بالایی برخوردار است
  • کلیه خدمات و امکانات پیشرفته مورد‌نیاز شما را فراهم می‌کند
  • ویژگی‌های امنیتی و بازارهای معاملاتی مختلف دلاری و تتری را ارائه می‌دهد
  • امکان خرید اتریوم هم به‌صورت آسان و فروشگاهی و هم از طریق تالار معاملاتی در آن وجود دارد
  • قیمت‌گذاری اتریوم در آن منصفانه بوده و کارمزدهای معاملاتی آن بسیار پایین و رقابتی هستند
  • دارای پشتیبانی حرفه‌ای، تخصصی و همه‌ساعته برای شما مشتریان گرامی است

برای خرید اتریوم کافی است:

  • از طریق لینک بالا وارد وب‌سایت همتاپی شوید
  • روی دکمه «همین حالا می‌خرم» کلیک کنید
  • با تکمیل فرم در صرافی ثبت‌نام کنید
  • فرایندهای احراز هویت صرافی را طی کنید
  • پس از تأیید احراز هویت، جزئیات کارت بانکی خود را وارد کنید
  • از قسمت خرید آسان یا بازار معاملاتی، اقدام به خرید اتریوم (ETH) کنید

جمع‌بندی

آیا خرید اتریوم خوب است؟ اتریوم (Ethereum) با نماد اختصاری ETH، دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار پس از بیت‌کوین و بزرگ‌ترین آلت‌کوین دنیا است. ارزی که به‌واسطه شبکه انقلابی و قدرتمند خود، یکی از دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال با‌آتیه و محبوب برای سرمایه‌گذاری است.

پاسخ این سوال مثبت است به دلیل ویژگی‌هایی که شبکه اتریوم و توکن بومی آن دارند:

  • غیر‌متمرکز‌بودن
  • امنیت بالا
  • مقیاس‌پذیری
  • تطبیق‌پذیری
  • در‌حال‌توسعه‌بودن
  • مقبولیت

همان‌طور که در متن مقاله نیز مطالعه کردید، وضعیت فعلی اتریوم، تاریخچه قیمت آن و همین‌طور پیش‌بینی‌های بسیاری از متخصصین و کارشناسان بازارهای مالی، خبر از آینده‌ای روشن و نوید‌بخش برای این ارز دیجیتال می‌دهند. اگر شما نیز تمایل به استفاده از پتانسیل سودِ این آینده روشن دارید، می‌توانید بر‌اساس فرایندی که در متن مقاله توضیح داده شده است، اقدام به خرید اتریوم از صرافی همتاپی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

میلاد دهقان

من تلاش می‌کند تا به عنوان یک نماینده از جامعه تریدرها و سرمایه‌گذاران فعال در حوزه ترید ارز دیجیتال و فارکس، دانش و تجربیات خود را به بهترین شکل ممکن به اشتراک بگذارد و افراد را در رسیدن به اهداف مالی و حرفه‌ای خود یاری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا